Motivatietekort maar wel succes willen boeken?

We hebben allemaal weleens last van motivatietekort. Dan heb je van die dagen dat je gewoon niet van die bank af wilt komen. Dat je nog zo veel moet doen, maar niet weet waar je moet beginnen.

Er zijn altijd wel een paar kleine dingetjes die je eerst kunt doen. En als je daarmee begonnen bent, kom je vanzelf dichterbij de grote uitdaging.

Motivatie tekort? Dopaminegebrek…

We hebben allemaal wel eens zo’n dag. Je bent moe, een beetje verkouden, last van je maag of een ander excuus om ergens niet aan te beginnen. Ik had hier het afgelopen weekend last van. Hoewel ik lekker uitgeslapen had op zaterdag, was ik erg moe en futloos. Terwijl er nog een hele hoop gedaan moest worden!

Na 5 minuten tv zappen, was de conclusie dat er gewoon niks zinnigs te zien was. Ik deed de tv uit en zei tegen mezelf “oké, en nu ga ik gewoon beginnen met iets kleins”.

Eerst even de vuilniszak wegbrengen. Vervolgens de vuile was verzamelen. Even een kopje thee gedronken en daarna aan de vuile vaat begonnen. Toen ik eenmaal bezig was, kreeg ik weer energie en ging ik gewoon door.  Dit komt omdat er bij het volbrengen van kleine doelen een stofje in ons brein vrijkomt genaamd Dopamine. En Dopamine zorgt ervoor dat je zin hebt om dingen te gaan doen maar ook om je in beweging te brengen en op zoek te gaan naar oplossingen.

Weten of je Dopamine tekort komt?

Een paar tekenen of signalen van een mogelijk laag Dopaminelevel zijn:

  • energietekort, motivatiegebrek
  • besluiteloosheid, initiatiefloosheid
  • moeilijk op gang komen
  • snel afgeleid, moeilijk kunnen focussen
  • libidoproblemen
  • ‘lukt toch niet’ gedachtegang
  • apathie

Mocht jij je herkennen in een aantal bovenstaande punten, overweeg eens om een Braverman’s neurotransmittertest te doen bij een Balanzic coach. Deze test bestaat uit een uitgebreide vragenlijst waaraan de Balanzic coach kan afleiden of je ergens tekort aan hebt. Klik hier om in contact te komen met een Balanzic coach.

Begin klein en eindig groot

Dat was even tussendoor. Ik merkte dus dat het veel voldoening gaf wanneer ik een kleine taak gedaan had. Als je op die manier een grote opdracht in kleinere onderdelen verdeelt, dan kan je gestructureerd te werk gaan en je krijgt veel meer voldoening door de kleine onderdelen van je ‘to-do-list’ af te strepen.

Dat vinden onze menselijke hersenen leuk. Gestructureerd, overzichtelijk, doelgericht en we voelen ons gelukkig als we iets kunnen afvinken. Want zeg nu zelf, dat klinkt toch veel aantrekkelijker dan met een heel groot project te beginnen waar geen einde aan zit?

Vooral in de huidige maatschappij moeten we weleens meerdere dingen tegelijk doen. En dat levert de nodige stress op. Tip: Verdeel het in een bepaalde ‘rang-orde’ en begin met iets simpels. Dan heb je de eerste stap alvast gezet en kan je het afvinken van je lijst. Door de stijging van Dopamine, krijg je vanzelf zin om de rest ook te gaan doen.

Gewoon doen

Dus, begin klein en zet je zelf eerst in beweging. Als je eenmaal begonnen bent, zul je merken dat je vanzelf vooruit komt. Hou de structuur erin wanneer je meerdere taken tegelijk moet doen. En als je alle kleine taken hebt gedaan die je wilde doen, dan plof je lekker met een voldaan gevoel op de bank.

Zo, en dan ga ik nu tv kijken 😉


GELUK vermenigvuldigt zich door het te DELEN.

Direct een gratis intake?

Klik hier om je op te geven voor een gratis intakegesprek met onze deskundige. Je krijgt doelgericht advies en er wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld voor het behalen van je doel. Geheel vrijblijvend.

JA!

Gratis proefbehandeling Bailine