Werkdruk verlagen en meer voor elkaar krijgen
Krijg meer voor elkaar met minder stress!
Soms kun je echt het gevoel krijgen alsof je het daglicht nooit meer ziet. Dan spendeer je zoveel tijd aan je werkzaamheden (of het nu thuis is of op kantoor), dat je het gevoel krijgt van een opgesloten werkpaard…
En aan het einde van de dag denk je ‘wat heb ik nu eigenlijk gedaan?’
Vaak voel je je verplicht om zoveel uren te werken. Omdat je collega nog niet naar huis is, of omdat je je schuldig voelt wanneer je werk nog niet af is. Meer uren werken wil niet altijd betekenen dat je meer voor elkaar krijgt.
Je doet op een dag van alles en nog wat. Maar wat was nu echt belangrijk? Waarmee ben je vooruit gekomen?
Wat heeft je geholpen om je eigen doelen en dromen te bereiken?
Dit besef drong bij ons ongeveer twee jaar geleden binnen. We merkten dat we heel druk waren, steeds meer uren gingen werken, maar eigenlijk niet verder kwamen.
Daar moest verandering in komen.
Dus hebben we een stappenplan bedacht om je werkdruk te verlagen en meer voor elkaar te krijgen in minder tijd. En dat heeft ons heel veel opgeleverd in de afgelopen jaren!
Stap 1: Wees selectief
Er zijn altijd 101 dingen die je denkt te moeten doen. Maar wat moet je nu echt doen? Er zijn vaak slechts een paar dingen die er echt toe doen. En door je op die dingen te richten, kom je sneller vooruit.
Een to-do-list kent iedereen en het klinkt een beetje afgezaagd, maar ga hiermee aan de slag. Bedenk aan het begin van de week of werkdag wat je allemaal gedaan wilt/moet hebben. Zet er vervolgens een cijfer voor. 1 voor meest urgent en 5 voor ‘dat kan morgen ook nog wel’. En als je er geen cijfer voor kunt zetten, dan moet je jezelf afvragen ‘wat probeer ik hiermee te bereiken’.
Wat wil ik bereiken vraag je? Een gezond, vrij, liefdevol en betekenisvol leven terwijl ik mezelf kan blijven ontwikkelen en bouwen aan een bedrijf waarmee ik andere mensen kan helpen. En alles wat ik nu doe bij Balanzic & Bailine helpt mij naar dat doel. Net als deze nieuwsbrief? Ja. Absoluut.
Stap 2: Efficiëntie
Je zult het vast wel met me eens zijn dat het tijd en energie kost om van de ene taak naar de andere te switchen. Het kan daarom efficiënter en productiever zijn om eerst 1 taak te voltooien voordat je naar een andere taak switcht.
Nu kan dat in de praktijk niet altijd goed uitkomen. Vooral niet als je in de zorg, het onderwijs of in een andere multitaskende omgeving werkt.
Dan is het juist ontzettend belangrijk om je niet te laten afleiden door de collega’s om je heen. En blijven ze je toch storen? Wijs ze er dan vriendelijk op dat jij je op iets probeert te concentreren en dat je later op hun vraag terug komt.
Iedereen zal dit begrijpen.
Stap 3: Minimaliseer je communicatie
Het klinkt raar. Ik weet het. Maar ik heb het hier vooral over de sociale communicatie zoals het controleren van je mailbox. Er zijn heel veel mensen die je vragen stellen via de mail. Of je daar even antwoord op wilt geven. Of een probleem op wilt lossen. Voordat je het weet ben je een uur verder met taken die iemand anders je oplegt.
En dat was niet meegerekend in je planning…
Houdt daarom het eerste uur van je werkdag vrij van je mailbox. Zet het alarm aan op je mobiel en open pas na 1 uur je mailbox. Op die manier kan je een ongestoord uurtje werken aan de dingen die belangrijk zijn.
Nogmaals, dit is niet altijd haalbaar voor elk beroep. Maar probeer het indien mogelijk toe te passen. Het werkt enorm ontstressend ????
Dus, alles op een rijtje:
- Wat is het doel van je (werk)dag
- Helpt deze bezigheid mij naar mijn doel toe
- Kun je deze taak (of de verantwoordelijkheid ervan) uit je leven gooien
- Ben je hier echt voor ingehuurd
- Is dit waar jouw talenten tot zijn recht komen
- Geven deze taken je een negatief of naar gevoel
Nog een paar extra tips:
- Heb je veel herhalende taken? Probeer ze te optimaliseren waar mogelijk. Er bestaat tegenwoordig heel veel software die je daarmee kunnen helpen.
- Een simpele checklist kan je veel tijd en energie besparen. Standaard dagelijkse bezigheden zoals mailbox legen, reacties checken en bijvoorbeeld transacties checken zitten dan niet de hele dag door je hoofd te malen.
- Wees niet bang om taken uit te besteden. Zo hebben wij een robotstofzuiger aangeschaft. Minder chaos in huis, is minder chaos in het hoofd ????
Dus. Vraag jezelf eens af waarom je de dingen doet die je doet. Helpt het je bij het realiseren van je persoonlijke doelen en dromen?
Veel succes!