Slaapproblemen? 5 tips om uitgerust wakker te worden

Hoe vaak gebeurt het niet dat je wakker wordt terwijl je ergens over aan het dromen was? Zodra je wakker bent, weet je vaak niet meer waar het over ging. Slaap je eigenlijk wel lekker als je droomt? Hoe weet je wanneer je voldoende slaap hebt gehad?

Slaap als een roos

Ik smelt helemaal als ik een pasgeboren baby zie slapen. Hoe doen ze dat toch?! Tijdens het winkelen vallen ze in slaap, ’s avonds gaan ze om 7 uur naar bed en (met een beetje geluk) slapen ze tot de volgende ochtend door. Waarom we dat niet kunnen als we ouder zijn? Ons slaappatroon en onze slaapbehoefte veranderen naarmate we ouder worden. Dat is een natuurlijk proces. Gemiddeld heeft een volwassen mens zo’n 7 á 8 uur slaap nodig.

Slapen is belangrijk

Terwijl je slaapt, is je lichaam hard aan het werk om je afweersysteem, immuunsysteem, hormonale systeem, zenuwstelsel, stressbelasting en het functionering van je hersenen aan het onderhouden. Als je niet genoeg slaapt, kunnen je hormonen flink door de war raken. Twee belangrijke hormonen voor een goede nachtrust zijn melatonine en serotonine. Melatonine is een krachtige antioxidant en wordt alleen in ons lichaam aangemaakt wanneer het donker is. Wanneer je een tekort aan serotonine hebt, dan kun je vaak midden in de nacht wakker worden. Als je bloedsuikerspiegel stabiel is, heb je een gezonde hoeveelheid serotonine.

Wekreacties

Uit onderzoek van het Academische Slaapcentrum CIRO in Horn blijkt dat er kleine wekreacties plaatsvinden terwijl je slaapt. Naarmate je ouder wordt, neemt de hoeveelheid wekreacties toe. Zo kun je in een uur bijvoorbeeld 20 tot 30 wekreacties hebben! Hier merken we gelukkig niet veel van, maar je begrijpt dat dit de continuïteit van de slaap verstoort. Met name in de overgang hebben vrouwen hier last van. En niet alleen van de wekreacties, ook van de hormonale veranderingen, depressiviteit, opvliegers en sociale veranderingen. Maar niet getreurd: deze klachten verbeteren meestal als vrouwen ouder dan 60 worden.

5 Tips voor het slapen gaan

Een goede nachtrust op oudere leeftijd kan lastig zijn. Je wordt vaak midden in de nacht wakker om naar het toilet te gaan, kunt geen lekkere houding vinden of je partner houdt je om dezelfde redenen wakker… Daarom een paar handige tips voor het slapengaan:

  1. Ga op een vaste tijd naar bed. Niet de ene dag om 21.30 uur en de andere dag om 24.00 uur. Zet de wekker op een vast tijdstip (ook al mag je uitslapen). Op deze manier train je jouw lichaam om in de slaapmodus te komen.
  2. Ga als je wakker bent geworden even rechtop zitten of stap even uit bed. Blijf niet te lang wakker in bed liggen.
  3. Houd de slaapkamer echt om in te slapen. Ga er niet eten, werken of tv kijken. Dit zorgt voor onrust in de slaapkamer.
  4. Cafeïne houdende dranken, alcohol en roken kunnen je zenuwstelsel stimuleren, activeren of jou ervan weerhouden om goed door te slapen.
  5. Doe geen middagdutje, behalve als de arts dit aanraadt.

Ik hoop dat deze tips je zullen helpen beter te kunnen slapen. Ik wens je voor vanavond alvast welterusten!

 

Direct een gratis intake?

Klik hier om je op te geven voor een gratis intakegesprek met onze deskundige. Je krijgt doelgericht advies en er wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld voor het behalen van je doel. Geheel vrijblijvend.

JA!

Gratis proefbehandeling Bailine