Op oudere leeftijd lekker in je vel

Hoe oud we ook worden, achter de geraniums zitten is er niet meer bij. We willen genieten. Steeds meer ouderen zijn bewust bezig met hun gezondheid om zo lang mogelijk vitaal en fit te blijven.

Help, ik word oud!

Maar jammer genoeg wordt niet iedereen gezond oud. Steeds meer mensen krijgen op jongere leeftijd met ziektes te maken, zoals osteoporose (botontkalking), diabetes, kanker, hart- en vaatziekten, huidziektes zoals psoriasis, hooikoorts. Deze aandoeningen maken het ouder worden moeilijker.

Veranderingen

Vanaf je 50e verandert je lichaam. Je huid maakt bijvoorbeeld minder vitamine D aan, de stofwisseling kan trager gaan worden en het lichaam heeft moeite met de opbouw en behoud van de botmassa. Voeding is één van de belangrijkste aandachtspunten. Wij geven je een aantal tips die je kunnen helpen om ook genoeg gezond voedsel binnen te krijgen als je merkt dat je lichaam begint te veranderen onder je leeftijd. Want ouder worden betekent niet dat je niet lekker in je vel zit.

• Doordat je zicht vermindert, kan het eten er wat minder lekker uit gaan zien. Gebruik zoveel mogelijk voeding met verschillende felle kleuren. Zo krijg je veel verschillende vitamines en mineralen binnen en bovendien zijn felgekleurde groenten ook nog eens rijk aan antioxidanten. Antioxidanten zorgen ervoor dat de vrije radicalen, een gevaarlijke stof die veel schade kan aanrichten in ons lichaam, worden opgeruimd.

• Medicijnen kunnen ervoor zorgen dat de werking van het darmenstelsel vermindert. Richt je dan op vezelrijke voeding, zoals zemelen, linzen (maak een lekkere pan erwtensoep), bessen en voeg haverzemelen, rijstvlokken of quinoavlokken toe aan je voeding.

• Heb je problemen met kauwen door pijnlijke tanden, pijnlijk tandvlees of een kunstgebit? Probeer zo lang mogelijk op je voeding te kauwen om de botstructuur van de kaken optimaal te houden. Eet meer zachte groenten zoals bonen, eieren, tofu of tonijn. Lukt het echt niet meer, dan kook je alle groenten, of pureer je het. Een smoothie is heerlijk!

• Beperk de inname van suiker. Suiker kan het verouderingsproces in grote mate versnellen. En let op bij het eten van fruit, want niet alle soorten fruit zijn gezond. Kies een zure appel (Granny) in plaats van een zoete. Of neem blauwe bessen en druiven.

Niet overdrijven

We weten hoe lastig het kan zijn om alle benodigde hoeveelheden vitamines en mineralen uit je voeding te halen, of je nu ouder bent of niet. Daarom proberen we je in onze blogs zoveel mogelijk tips voor gezond voedsel mee te geven. Maar hoe belangrijk gezond eten ook is, je hoeft zeker niet te overdrijven wat vitamines en mineralen betreft. Te veel calcium kan maag- en darmstoornissen veroorzaken en de kans op nierstenen verhogen. Calcium wordt daarom ook afgeraden voor nierpatiënten en sommige hartpatiënten. Volg daarom altijd het advies op van je arts of erkende therapeut.

Bewegen is cruciaal

En de laatste, gouden tip: blijf bewegen! Spelen met de kleinkinderen, de hond uitlaten, naar de supermarkt wandelen… Elke dag een half uur bewegen is een goed uitgangspunt.

Direct een gratis intake?

Klik hier om je op te geven voor een gratis intakegesprek met onze deskundige. Je krijgt doelgericht advies en er wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld voor het behalen van je doel. Geheel vrijblijvend.

JA!

Gratis proefbehandeling Bailine