7 positieve eigenschappen van lijnzaad

Waarschijnlijk heb je er al van gehoord, of misschien heb je het al in je keukenkastje staan. Maar wat is nu precies lijnzaad en waar komt het vandaan?

Lijnzaad komt van een plant genaamd Vlas. Het zijn prachtige paars/blauwe bloemen die, wanneer de plant uitgebloeid is, zaden achterlaten die wij kennen als lijnzaad.

De vlas plant is een heel oud gewas dat al decennia gebruikt wordt voor de productie van linnen. Sinds 1930 worden de zaden gebruikt om lijnolie van te maken dat later bekent wordt als lijnzaadolie.

Lijnzaad

Lijnzaadolie

Lijnzaadolie is een plantaardige olie dat de hoogste hoeveelheid Omega-3 vetzuren bevat van alle plantaardige oliën. Lijnzaad(olie) heeft daarbij een aantal geweldige eigenschappen:

  • Het bevorderd de afbraak van vetten in het lichaam. Dit is natuurlijk fantastisch voor mensen die willen afvallen!
  • Het heeft een gunstig effect op de bloeddruk en het immuunsysteem
  • Na het sporten versneld lijnzaad het herstel van de spieren
  • Het kan de werking van de lever verbeteren als we praten over leververvetting, omdat het de afbraak van vetten bevorderd.
  • Het helpt ook tegen een droge en schilferige huid
  • Bij een dagelijkse inname van 2-3 eetlepels, kan het negatieve LDL-cholesterolniveau dalen
  • Het heeft een positief effect op kinderen met ADHD en het kan zelfs bepaalde allergieën verminderen

Genoeg redenen om lijnzaad(olie) te introduceren in je huidige eetpatroon!

Daag jezelf uit!

Wij dagen je uit om twee weken lang, dagelijks 2-3 eetlepels lijnzaad(olie) toe te voegen aan je ontbijt of lunch. Ik weet zeker dat het een positief effect zal hebben op je verzadigingsgevoel, spijsvertering en je gezondheid!

Lijnzaad in je eetpatroon

Lijnzaadolie kan beter niet gebruikt worden om mee te bakken en braden. Het bevat namelijk alfa-linoleenzuur. Alfa-linoleenzuur is een essentieel vetzuur dat iedereen nodig heeft, maar ons lichaam kan het zelf niet aanmaken. Wanneer de lijnzaadolie verhit wordt, verlies je de alfa-linoleenzuur vanwege de oxidatie.

Lijnzaad kun je dus beter niet gebruiken om mee te bakken. Maar je kunt het wel uitstekend toevoegen aan je ontbijt! Als je ’s ochtends bijvoorbeeld havermout eet of yoghurt, dan kun je gemakkelijk een eetlepel gebroken lijnzaad toevoegen. Maar ook als dressing door je salade of in je smoothie!

Lijnzaad is echt een aanrader. Let er wel op dat wanneer je lijnzaad gebruikt, het gebroken is. Het vliesje om de lijnzaad is vrij hard en daardoor moeilijk af te breken in onze darmen.

Direct een gratis intake?

Klik hier om je op te geven voor een gratis intakegesprek met onze deskundige. Je krijgt doelgericht advies en er wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld voor het behalen van je doel. Geheel vrijblijvend.

JA!

Gratis proefbehandeling Bailine