Krachttraining om jong oud te worden

Vaak bewegen mannen steeds minder naarmate ze ouder worden. Wat het gevolg daarvan is? Je kunt te maken krijgen met gewrichtsklachten en vetopbouw, dit omdat je spiermassa afneemt. In deze blog gaan we in op het belang van krachttraining op leeftijd.

Wat kan ik doen?

Spiermassa behouden is belangrijk, maar daarvoor moet je wel in training blijven. Een korte en krachtige training is noodzaak. Je kunt daarvoor gewichten of een trainingsapparaat gebruiken. Om blessures te voorkomen, is het belangrijk om altijd een instructeur of iemand anders met kennis in de buurt te hebben. Een dergelijk iemand kan je helpen met je houding en uitvoering van de oefening. Zonder instructeur kun je bijvoorbeeld je arm te ver naar achter draaien, waardoor de kans op een blessure groter wordt.

Het klinkt als heel intensief en ingewikkeld, maar dat valt reuze mee: Om je spiermassa op te bouwen, train je twee tot drie keer per week veertig minuten. Wanneer je één keer per week traint, blijft je spiermassa ongeveer gelijk. Bij mannen boven de vijftig heeft een hoog intensieve krachttraining (HIT) meer effect dan een licht intensieve training.

Verschillende vormen van training

Door oefeningen met zware gewichten langzaam en zonder pauze uit te voeren, haal je het maximale uit je spieren. Dat zorgt voor een overload in je spieren. Het is daarom belangrijk om altijd een dag rust te nemen na een training. Een zogenoemde Hoog Intensieve Training kun je doen in verschillende vormen. Tabata is bijvoorbeeld erg populair aan het worden. Hierbij train je vier tot vijftien minuten zwaar en intensief; voor beginners is Tabata trouwens niet aan te raden. Verder zijn er nog vormen als Crossfit, wat vooral in groepsverband wordt gedaan, en Kettlebell workout. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over deze trainingsvormen.

Hou je testosterongehalte op pijl

Wanneer je als man ouder wordt, daalt je testosteron gehalte. Je kunt dan denken: ach, wat maakt dat uit? Maar wist je dat testosteron het moederhormoon is van je lichaam? Een te laag testosterongehalte kan zorgen voor meer buikvet. Daarbij kan een te laag testosterongehalte in combinatie met een te hoog oestrogeen (dat is een vrouwenhormoon) zorgen voor grotere mannenborsten. Dat is wat niemand wil, toch?

“In de afgelopen 30 jaar is gebleken uit onderzoek van het Amerikaanse bureau voor statistieken, dat 13 miljoen mannen een te laag testosterongehalte hebben.“

Symptomen van een te laag testosterongehalte zijn:

  • Stemmingswisselingen
  • Depressie
  • Een bleek gezicht en droge ogen
  • Overtollig (buik) vet of ‘lovehandles’
  • Botontkalking
  • Vorming van vrouwelijke borsten of andere vrouwelijke uiterlijke kenmerken bij mannen
  • Spataderen rond de testikels
  • Erectiestoornissen

Heb jij het idee dat je een te laag testosterongehalte hebt? Of wil je meer weten over krachttraining? Klop dan bij ons aan! Onze therapeuten kunnen je verder helpen en een health check bij je uitvoeren.

Direct een gratis intake?

Klik hier om je op te geven voor een gratis intakegesprek met onze deskundige. Je krijgt doelgericht advies en er wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld voor het behalen van je doel. Geheel vrijblijvend.

JA!

Gratis proefbehandeling Bailine