Heb ik een gezonde eetgewoonte?

Gezonder eten, het lijkt zo makkelijk. Als je de supermarkten moet geloven, is het allemaal heel simpel. Overal waar je kijkt, zie je ‘0% vet’ en ‘extra vitamines en mineralen’. Maar hoe weet je wat nu echt gezond en ongezond is? Hoe weet je of je echt goed bezig bent?

Bekijk je huidige voedingspatroon

Wat eet je nu echt op een dag? Daar kom je maar op één manier achter: houd eens een paar weken een voedingsdagboekje bij. Elke dag, elk dropje, elk kopje koffie op elk tijdstip. Door dit bij te houden, besef je misschien dat je meer eet dan je dacht. Of misschien ben je al heel bewust bezig. In dat geval: super! Ga zo door!

Maar help… een paar weken een voedingsdagboekje bijhouden? Ik ben al zo druk! Natuurlijk is het intensief om een paar weken precies bij te houden wat je eet en drinkt, maar het is gelukkig maar tijdelijk. En je krijgt er zoveel voor terug! Gezonde voeding kan zoveel verschillende effecten hebben op je lichaam. Dit begint bij het stap voor stap aanpassen van je huidige voedingspatroon.

Je lichaam in balans

Zodra je aanpassingen hebt aangebracht in je voedingspatroon zal je zien welk effect dit heeft op je lichaam: op de vetverbranding, de spijsvertering, je humeur, je lever, wellicht ook je bloeddruk en het cholesterol gehalte, het hele hormoonstelsel en de vitaliteit van huid, haren en nagels. Oftewel, gezond zijn betekent dat je hele lichaam weer in balans komt.

Nu hoor ik je denken: wat zijn dan al die aanpassingen? Moet ik mij in allerlei bochten gaan wringen en experimenteren met rare voedingsartikelen die ik helemaal niet ken? En voor iedereen in het huishouden apart gaan koken? Absoluut niet. Laten we eerst eens kijken naar de hoofdgroepen:

Melk kun je vervangen door:

  • havermelk
  • rijstmelk
  • sojamelk
  • amandelmelk

Suiker kun je vervangen door:

  • kokosbloesem
  • agavesiroop
  • palmsuiker
  • ahornsiroop
  • honing

Brood kun je vervangen door:

  • rijstwafels
  • havervlokken
  • speltvlokken
  • rijstvlokken

Margarine / halvarine kun je vervangen door:

  • kokosvet
  • roomboter
  • ghee

En nog een paar tips:

  • Gebruik gistvrije bouillonblokjes
  • Vervang kant en klare maaltijden door zelfgemaakte maaltijden, zodat je geen verkeerde E-nummers binnen krijgt
  • Probeer eens een week lang geen enkel wit product te eten (o.a. suiker, witbrood, melk, witte rijst, baksels van bloem, witte pasta). Vervang deze producten door onbeperkt gekleurde groenten, vlees, vis, noten, eidooiers. Wees wel voorzichtig met fruit, want deze kunnen de bloedsuikerspiegel verhogen.

Merk je al verschil?

Kijk en voel eens wat dit met je doet. Heb je minder hoofdpijn? Slaap je beter? Hoe ziet de ontlasting eruit? Heb je minder last van de dipjes overdag?

Nu je gezonder eet, lukt het je waarschijnlijk beter om geen suiker te eten, je hebt er minder behoefte aan. Natuurlijk krijg je nog weleens trek, maar dat is normaal.

De laatste tip in deze blog: kijk eens op de etiketten. Als er woorden op staan die je niet uit kunt spreken, bedenk dan dat dit weleens een chemisch product kan zijn. Iets wat ons darmenstelsel niet kan verwerken.

Direct een gratis intake?

Klik hier om je op te geven voor een gratis intakegesprek met onze deskundige. Je krijgt doelgericht advies en er wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld voor het behalen van je doel. Geheel vrijblijvend.

JA!

Gratis proefbehandeling Bailine