5 Tips voor een gezond kind

gezond kind

5 tips voor een gezond kind

Naarmate we ouder worden, kijken we bewuster naar wat we eten. We willen  gezonder en slanker zijn. Gelukkig is er nu veel meer bekent over gezond eten dan toen je nog een kind was. Weet jij nog wat je vroeger allemaal te eten kreeg?

Opvoeding voor het leven

De manier waarop we worden opgevoed nemen we de rest van ons leven mee. Je leert immers hoe je bepaalde voedingsmiddelen moet bereiden en welke je wel en niet lekker vindt. Je leert ook wat gezond en ongezond is. Er is alleen wel het één en ander veranderd sinds de tijd dat wij kinderen waren. De kinderen van tegenwoordig bevinden zich in het computertijdperk… Er wordt minder bewogen en onze voedingsmiddelen bevatten meer suikers dan vroeger. Kinderen worden ook vaker geconfronteerd met ongezonde keuzes en hierdoor is het percentage obesitas bij kinderen flink gestegen. Laten we daar eens wat aan doen!

 

5 tips voor een gezond kind

1. Begin vroeg met bewustwording

Maak je kind er bewust van wat voeding met het lichaam doet. Ongezond eten kan voor een ongezond lichaam zorgen waar ze op latere leeftijd veel problemen mee kunnen krijgen. Maak ze vooral niet bang, maar gewoon bewust.

2. Het ‘D’ woord…

Hamer niet te veel op het woord ‘dik’. Kinderen kunnen zich snel dingen inbeelden. En als ze denken dat hoe ze er nu uitzien als ‘dik’ wordt gezien, kan dat later zorgen voor weinig zelfvertrouwen, een slecht beeld van zichzelf en in extreme gevallen tot een eetstoornis. Let ook op wat je over jezelf zegt als ouder. Als jij jezelf dik vindt en je kind ziet dit, kan je onbewust een verkeert beeld geven.

3. Keuzes maken

Leer je kind om zelf gezondere keuzes te maken. Laat ze kiezen tussen 2 verschillende opties die jij bepaald. Als ze voor iets ongezonds kiezen, vraag ze eens waarom ze hiervoor kiezen en kijk of jij deze informatie kan gebruiken om ze gezondere keuzes te laten maken in de toekomst.

4. Sporten

Sporten is heel belangrijk voor een gezond kind. Niet alleen voor de beweging, maar ook voor de sociale ontwikkeling. Vooral basketbal, voetbal, gymnastiek, tennis, hockey en hardlopen zijn lekker zwetende sporten. En elke dag op de fiets naar school helpt ook mee 😉

5. Routine

Voor een gezond kind moet je vroeg beginnen met het creëren van een routine. Laat het kind voor het slapen gaan 3 push-ups en buikspieroefeningen doen. Als ze dit ritueel al van jongs af aan aanleren, is de kans groter dat ze dit op latere leeftijd blijven doen!

Obesitas bij kinderen is helaas een realiteit en het is nooit gemakkelijk om gewicht te verliezen. Iedereen wilt graag snel en gemakkelijk gewicht kwijtraken, maar heb geduld en doe het op de juiste manier. Gezond eten en bewegen, geen shakes, pillen en vals spelen.

Hopelijk hebben deze tips je ideeën gegeven! Zoek je hulp van een deskundige? Aarzel niet om de hulp in te schakelen van onze voedingsdeskundige. Je kunt altijd langskomen voor een gratis intakegesprek.

Balanzic

Direct een gratis intake?

Klik hier om je op te geven voor een gratis intakegesprek met onze deskundige. Je krijgt doelgericht advies en er wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld voor het behalen van je doel. Geheel vrijblijvend.

JA!

Gratis proefbehandeling Bailine