Denk om je ei(witten) met Pasen

Pasen is een gezellig feest, maar wat staat er op ons menu de komende dagen? Supermarkten smeren ons maar wat graag ongezonde producten aan. Oké, ook als voedingsconsulente ga ik het boekje wel eens te buiten, maar toch: weet wat je eet!

Ik beken eerlijk dat ik ook wel eens lekker ongezond eet, maar ik hou wel altijd de 80/20 limiet aan: tachtig procent wat ik eet is gezond, twintig procent is voor de smokkel, heerlijk genieten. Voor mezelf vind ik het belangrijk om na zo’n weekend één of twee ‘reinigingsdagen’ aan te houden. Wat ik dan doe? Dan eet ik de hele dag groenten, al dan niet rauw of verwerkt in een heerlijke soep. Zo kan ik er de rest van de week weer tegenaan, zonder overtollige randverschijnselen.

Goed, tijd om over verantwoord eten na te denken. Paaseieren – en dan heb ik het over echte eieren – hebben een groot voordeel. Je kunt ze namelijk gescrambled, gepocheerd, sunny side up of gekookt eten uit een gekleurde eierdop. Eieren zijn belangrijk, omdat ze zorgen voor je huid, spieren, botten en bloed. Zo kunnen er afweerstoffen aangemaakt worden.

Eiwitbehoefte

Eiwitten geven ons een goed verzadigd gevoel. Pas op dat je niet overdrijft met Pasen, want gevarieerd eten blijft het belangrijkste. Let dus op de verhoudingen! De gemiddelde eiwitbehoefte voor een volwassene kun je als volgt berekenen (kinderen en jongeren hebben extra eiwitten nodig):
Je lichaamsgewicht × 0.8 = het benodigde aantal gram eiwitten per dag (voor een volwassene).

Mocht je vegetariër zijn, dan bereken je niet 0.8, maar 1.2 gram per kilo. Veganisten mogen zelfs 1.3 gram rekenen. Zeker voor veganisten is het belangrijk om een goed en gebalanceerd voedingspatroon te hebben. Heb je dat niet, dan kun je te maken krijgen met vermoeidheid, haaruitval of verstoring van de hormoonspiegel. Een teveel aan eiwitten is ook niet goed. Dit zou een overreactie van je immuunsysteem kunnen opleveren. Daarbij kan een teveel zorgen voor overbelasting van de nieren of ontregeling van de lever. Vooral baby’s en mensen met nierproblemen moeten heel goed opletten dat ze niet te veel eiwitten binnen krijgen.

Smokkelmomentje

Nu vraagt u zich misschien af: waar haal ik al die eiwitten uit? Nou, deze haal je vooral uit dierlijke producten (zoals vlees, vis, gevogelte, amandelmelk, geitenkaas en eieren) en plantaardige producten (zoals peulvruchten, granen, havermout, noten, paddenstoelen en soja-eiwit). Het lichaam kan helaas geen eiwit opslaan voor later gebruik, dus zorg ervoor dat je elke dag voldoende eiwitten binnenkrijgt. Dat zal met Pasen in ieder geval geen probleem zijn. En wil je toch een smokkelmomentje? Neem dan een chocoladepaasei puur, het liefst van zeventig procent of meer.

Ten slotte, goed nieuws voor de chocoladeliefhebbers: in één van de volgende blogs zal ik uitleggen waarom je met een gerust hart een blokje chocola kan nemen!

Fijn Pasen!

Direct een gratis intake?

Klik hier om je op te geven voor een gratis intakegesprek met onze deskundige. Je krijgt doelgericht advies en er wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld voor het behalen van je doel. Geheel vrijblijvend.

JA!

Gratis proefbehandeling Bailine