Afvallen | Welke afvalmethode werkt voor jou?

afvallen

Een vraag over afvallen

Vorige week kreeg ik een mailtje binnen van een mevrouw die gewoon helemaal de weg kwijt was. Ze heeft al van alles geprobeerd, maar krijgt het niet voor elkaar om een gezond gewicht te bereiken.

Ik kan mij voorstellen dat er meer mensen zijn die zich hierin herkennen. Daarom wil ik je graag wat inzicht geven op het gebied van afvallen.

Welke afvalmethode werkt voor jou?

Steeds meer mensen gaan op dieet om een gezonder gewicht te bereiken. Ruim 54% van de bevolking! Via Google zoeken en vergelijken we tientallen diëten. Al deze verschillende diëten vertellen je de voordelen, hoeveel je ermee kunt bereiken, hoe gemakkelijk het is en hoeveel mensen er al succesvol mee zijn afgevallen. Alleen vertellen ze je niet of het dieet wel geschikt is voor jouw biologische lichaamssamenstelling. Laten we dat eens nader gaan bekijken.

Je spieren hebben veel invloed op het afvallen. Maar waarom eigenlijk?

De spieren in het menselijk lichaam bestaan uit bundels spiervezels. En wanneer wij het hebben over afvallen, zijn deze spiervezels van groot belang. Deze spiervezels hebben we in 3 verschillende types in. Type 1, type 2A en type 2B. Type 2B spiervezels zijn wit van kleur en maken met name gebruik van anaerobe energiesystemen waardoor ze veel kracht leveren, maar snel vermoeid zijn. Type 1 spiervezels maken weer gebruik van aerobe energiesystemen waardoor ze minder kracht leveren, maar bijna niet uitgeput raken.

Hoe weet jij welke type spiervezels je hebt? Mensen die voornamelijk type 1 spiervezels hebben, zijn beter in de marathon en type 2B spiervezels zijn beter in korte, krachtige en explosieve stoten. En als laatst hebben we het type 2A spiervezel. Deze zit tussen de type 1 en type 2B in. Ze zijn iets minder krachtig als de 2B vezels, maar hebben iets meer uithoudingsvermogen.

Ja, ik weet het, je vraagt je nu waarschijnlijk af wat je met deze informatie aan moet. Daar kom ik zo op terug. Maar eerst gaan we de verschillende afvalmethodes doornemen en ik zal bij elke methode vertellen voor wie het wel of niet geschikt is. Zodat je weet welke richting je op moet als je wilt afvallen en meer energie wilt krijgen.

Afvalmethode #1: Calorierestrictie

Dit was een aantal jaar geleden het meest populaire dieet in Nederland. Het idee hierachter was dat je minder ging eten. En wanneer je hierbij meer ging bewegen, viel je af. Nu eet de gemiddelde Nederlander ongeveer 2000 kcal per dag. Trek hier 500 kcal vanaf en je zou moeten afvallen.

Deze manier van afvallen zal voornamelijk werken bij mensen met een spiervezeltype 1 dominantie. Heb je dus een dominante spiervezel type 2B? Dan gaat deze methode waarschijnlijk niet voor je werken.

Afvalmethode #2: koolhydraat-arm of -beperkt

Dit is een dieet die sinds kort in populariteit stijgt. Het idee hierachter is dat je niet op de calorieën focust, maar op de koolhydraten. Koolhydraten worden namelijk in je lichaam omgezet naar glucose. En alle glucose die je niet verbruikt in 24 uur, wordt in je lichaam opgeslagen als vetcellen. Minder koolhydraten eten kan dus voor zorgen minder vetopslag zorgen. Er zit wel een addertje onder het gras. En dat heeft te maken met de energieproductie.

Lichaamscellen maken energie aan. Dit doen ze met glucose en zuurstof. Het aanmaken van deze energie gebeurd in de mitochondriën of de ATP’s. De mitochondriën kun je vergelijken met een kerncentrale en de ATP’s met de kleine huiskacheltjes. Wanneer er om een bepaalde reden weinig zuurstof aanwezig is in de lichaamscellen, gaat het glucose naar de ATP en niet naar de mitochondriën. Je bent vaak moe en moet al snel hijgen bij enige inspanning.

Wat heeft deze informatie te maken met koolhydraatbeperkt eten? De ATP’s hebben 18x MEER glucose nodig dan de mitochondriën. Ga je minder koolhydraten eten, dan ga jij je al snel vermoeid, slap en futloos voelen. Je lichaam kan niet voldoende energie aanmaken. En als je lichaam moe is, zal er weinig tot geen vetverbranding plaatsvinden. In plaats van koolhydraat-beperkt eten, kun je beter koolhydraten eten met een lage glycemische index en de complexe koolhydraten in plaats van snelle koolhydraten met een hoge glycemische index.

Afvalmethode #3: Crashdieet / shake-dieet

Gelukkig beginnen al steeds meer mensen het nadeel van een crashdieet in te zien. Maar wat maakt een crashdieet nu zo nadelig? Het begint vaak met het vervangen van je maaltijd door een zogenaamde maaltijdshake. Ook al bevat een maaltijdshake alle voedingswaarde die je lichaam nodig heeft, het heeft wel een nadelig gevolg voor de spijsvertering. Wanneer de spijsvertering niets heeft om te verteren, worden er minder spijsverteringsenzymen aangemaakt. Vervolgens wil je na het dieet weer ‘gewoon’ eten en dan moet de spijsvertering weer helemaal op gang komen. En juist in deze fase loop je het risico op het jojo-effect en gewichtstoename.

Gezond afvallen begint bij de spijsvertering.

Daarnaast geef jij je lichaam zo weinig energie in de vorm van calorieën, dat je lichaam brandstof moet halen uit de spieren. Sportwetenschappers uit Noorwegen beweren dat het biologisch gezien niet mogelijk is voor je lichaam om meer dan 1% vet te verbranden in een week. Natuurlijk kan dit per persoon verschillen, maar echt veel zal het niet zijn. Dus als je 5 kg in een week gaat afvallen, dan zal het misschien 1 kg vet zijn en voor de rest spieren en vocht. Dit is uiteraard geen ideale manier om af te vallen en kan voor een jojo-effect  zorgen. Maar ook voor futloosheid, vermindering van kracht en uiteindelijke lichamelijke klachten.

Alles begint bij de juiste balans.

Veel succes! En ik hoor graag je reacties, tips en feedback. Stuur ons gerust een mailtje naar info@balanzic.nl 


Wil jij aan de slag met een afslankcoach? Schrijf je in voor een gratis intakegesprek en ontdek welke afvalmethode voor jou geschikt is!

Gratis intake

GELUK vermenigvuldigd zich door het te DELEN

Direct een gratis intake?

Klik hier om je op te geven voor een gratis intakegesprek met onze deskundige. Je krijgt doelgericht advies en er wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld voor het behalen van je doel. Geheel vrijblijvend.

JA!

Gratis proefbehandeling Bailine